Levél Lacinak és Tamásnak…

Elmentetek. Előbb te Laci, majd Tamás is utánad eredt.  Személyes emlékeim? Magával az Omegával nem voltak. Ez tény. És Tamást sem láttam soha színpadon. Téged Laci viszont láttalak/hallottalak személyesen is még a középsuliban. Megjelentél egy hófehér ruhakölteményben gazdagon ellátva ékszerekkel, emlékeim szerint egy fekete kalap is volt rajtad. Amit te ott leműveltél az szintiddel a mai napig bennem van. Belém martad. Olyan ez mint egy szép tetoválás. Egy szép tetoválás mely jelentéssel is bír. Viszont ami kettőtöket közössé tesz, az a Gammapolis című lemez.

Soha nem voltam nagy Omega fan, de ezt a korongot még gyerekként kölcsönkaptam egy jó ismerőstől és megmérgezett. Megmérgezett a rock szeretetével. A rajta lévő dalokat mind a mai napig kívülről fújom. És engedtessék meg annyi, hogy miközben ezeket a sorokat írom, éppen ezt a lemezt hallgatom. Rengeteg éjszakán elkísértek a lemez dalai. A Gammapolis 1, a Nyári éjek asszonya vagy az Ezüst eső mind a mai napig a kedvenceim. És van még egy Omega dal mely különösképpen kedves nekem. Pedig ez afféle tingli-tangli nóta de szeretem. Ez pedig a Petróleum lámpa. Megannyi középsulis buli központi tánczenéje, mely jól megfért a Nirvana és Tankcsapda dalok mellett. Szóval köszönöm. Köszönöm, hogy voltatok, hogy ha csak egy lemezzel is, de rengeteget kaptam tőletek. Laci, te a személyes varázsoddal tettél még hozzá az ifjú koromhoz, Tamás te pedig azzal, hogy a kedvenc hangszeremen játszottál. Remek idők voltak. Jó utat Nektek!

Chicago – Chicago Christmas, karácsonyi album, de valami egészen más

A karácsonyi slágerek megosztják az embereket. Van aki él-hal a Last Christmas az All I want for Christmas is you a White Christmas vagy a Let It Snow című dalokért és már november elejétől jöhet nekik ömlesztve és folyamatosan, és van akit a hideg ráz ha csak meghallja őket. Én azt hiszem valahol középen helyezkedek el, számomra remek hangulata van ezeknek a daloknak, ám ha folyamatosan ez menne a nap 24 órájában én is egy másik bolygóra menekülnék előlük. Azonban éppen ma délelőtt szembejött velem egy album. Egy album a Chicago nevű zenekartól Chicago Christmas címmel.

Először arra számítottam, hogy a szokásos nóták lesznek kissé áthangszerelve, de nem. Valami egészen mást kaptam mint amire számítottam. Aki ismeri a bandát az tudja, hogy milyen különleges blues-rock hangzásvilággal rendelkeznek. Nos hatalmas szerencsénkre ez meg is mutatkozik ezen az albumon úgy, hogy a dalaik sem veszítenek semmit az ünnepi hangulatból. Jó szívvel ajánlom mindenkinek ezt a korongot, mert egyedi élményt ad így karácsonyhoz közeledve, ám ezt úgy hogy a dalok minden klisét mellőznek, ám felruházzák azokat egyfajta karácsonyi bájjal. A dalt ezen a linken lehet elérni Spotifyn:

https://open.spotify.com/album/6BVWek3XpRMwAEbb5AZCe0?si=DfZModBSQYqrdGKUgLIG7A

Meghallgatása mindenki számára erősen ajánlott!

Szülinapos lemez: Queen – Jazz 42!

 

Ha azt hallja az ember, hogy Queen, akkor általában Freddie Mercury pózolásai és a hangja, Brian May loboncos haja, a Bohemian Rhapsody dallamvilág, a We Will Rock You üteme vagy pedig az I Want To Break Free mókás női kosztümös klippje jut eszébe mindenkinek, esetleg mindezek egyben. Én most viszont egy egészen más dologoról szeretnék beszélni, írni. November 14-én lesz szülinapos a Queen Jazz című albuma. 42 éves, azaz annyi mint én. De nem csak azért áll hozzám közel ez az album mert egyazon évben születtünk, hanem azért mert a A Day at the Races albumuk mellett ez a személyes kedvencem. Mert ez az album annyira Queen. Mert összetett mégis könnyed. Mert dallamos, mégis érzed a mögötte feszülő rockkereket. Emészthető, de egyben elgondolkodtató album. A zenekarnak ez volt sorrendben a hetedik stúdióalbuma amely 1974 november 14-én jelent meg. Ekkorra a Queen már világhírű rockbandává nőtte ki magát. Az album célja az volt, hogy a korai bonyolultabb hangzásvilágú és szerkezetű dalaik után valami könnyedebbet tárjanak a világ elé úgy, hogy közben megtartják az akkorra kialakult semmivel össze nem téveszthető Queen hangzásvilágot. Maga az album a kritikusok szemében nem aratott osztatlan sikert, mitöbb rengeteg kritikával illették azt. Dave Marsh kritikája a Rolling Stone magazinban egyenesen fasisztának titulálta az együttest. Magát a nagylemezt és a dupla A-oldalas „Fat Bottomed Girls”/„Bicycle Race” kislemezt az akkori időben megbotránkoztatónak számító módon reklámozták: ötven pucéran kerékpározó nő részvételével versenyt rendeztek, lefilmezték és lefényképezték a versenyt, a filmet videóklipként, a képeket pedig a borítóba rejtett posztermellékletként használták fel (Amerikában mindkettőt cenzúrázták). Mindezek ellenére napjainkban sokkal enyhébben ítélik meg a kritikusok, sőt, egyesek az együttes egyik legjobb lemezének tartják. Akárcsak én.

A lemez felvételei 1978 júliusában kezdődtek, mely felvételeket a svájci Montreux városában, a Mountain Studiosban kezdték el ám a felvételek egy pontjánál áttelepültek a franciaországi Nizza városa mellett található Super Bear stúdióba.

Maguk a dalok és a munkálatok igazán bohém körítéssel készültek:

“Szokás szerint a dalok egy részét már hozták a stúdióba, a másik részét a felvételek során írták meg, különböző forrásokból merítve inspirációt. Mercury például a nizzai hotelszoba ablakán kitekintve megpillantotta az éppen arra haladó Tour de France versenyt, és ez adta az ötletet a „Bicycle Race” című dalhoz.[7] May a „Fat Bottomed Girls” című dalt Mercuryra gondolva írta: „ez van, ha van egy nagyszerű énekesed, aki szereti a nagy hátsójú lányokat és fiúkat”.[12] Egy alkalommal, amikor Montreux-ban vihar volt, May hirtelen ötlettől vezérelve kirakott a szabadba egy felvevő készüléket, és rögzítette vele a mennydörgés hangját, amelyet később a „Dead on Time” című dal végére vágott. Az album borítóján, a közreműködők között meg is említették: thunderbolt courtesy of God (azaz „mennydörgés Isten jóvoltából”).[15] Baker 1982-ben, amikor visszaemlékezett erre az időszakra, azt mondta: „az egész sokkal kevésbé a dalokról szólt, inkább a helyi éjszakai életről. Minden áldott este lementünk abba a sarki klubba, ahol a legcsodálatosabb sztripperek voltak, befejeztük a felvételt tizenegy órakor, megnéztük a táncosnőt, majd újra visszamentünk a felvételekhez.”[16]” – wikipédia

A srácok 1978-ban.

 

A lemezt ért rengeteg kritika ellenére az amerikai Billboard magazin igen kedvezően írt a korongról, megjegyezték, hogy Roy Thomas Baker visszatérésével a lemez a Queen korábbi munkáit idézi, hogy a dalok ismét feszegetik a stílusbeli határokat, és a mások által sokat szidott „Fat Bottomed Girls” és „Bicycle Race” dalokat a lemez legjobbjainak nevezte. Mindezt nem ok nélkül.

 

Lássuk a dalokat:

Első oldal 

  1. Mustapha         Mercury 3:01
  2. Fat Bottomed Girls May           4:16
  3. Jealousy         Mercury 3:13
  4. Bicycle Race         Mercury 3:01
  5. If You Can’t Beat The  Deacon 4:15
  6. Let Me Entertain You Mercury 3:01

Második oldal

  1. Dead on Time               May           3:23
  2. In Only Seven Days Deacon           2:30
  3. Dreamer’s Ball May           3:30
  4. Fun It               Taylor           3:29
  5. Leaving Home Ain’t Easy May 3:15
  6. Don’t Stop Me Now Mercury 3:29
  7. More of That Jazz Taylor           4:16

 

Bár a Fat Bottomed Girls és a Bicycle Race lett a két legnagyobb sláger amikor kiadták az albumot, a legnagyobb hatású zene mégis az azóta ezernyi formában feldolgozott és előadott Don’t Stop Me Now. 

Az albumon látható, hogy mindegyik tag kivette a részét a dalok írásából, és a zenekarból számomra a legkedvesebb tag John Deacon basszusgitáros írta azt a dalt melyet a leginkább szeretek: In Only Seven Days címmel.

Aki ezt az albumot már hallotta annak nem kell bemutatnom, aki pedig még nem az mindenképpen pótolja.

Boldog szülinapot Jazz!!!